KAMPUNG KUALA MASAI JOHOR

KAMPUNG KUALA MASAI JOHOR

Tuesday, May 31, 2011

TURUN PADANG

Pada kelas pertemuan kedua, seluruh jawatankuasa telah bersetuju untuk sekali lagi turun padang ke lokasi Kg Pasir Salam untuk berjumpa dengan ketua masyarakat di situ iaitu Tok Abu Bakar bagi menyelaras semula tentatif program dan aktiviti yang hendak dijalankan semasa program sebenar dilaksanakan. Acara turun padang telah pun ditetapkan pada 28 Mei 2011 dan semua jawatankuasa yang hadir perlu menunggu di perkarangan McDonald Ulu Tiram jam 9.00 pagi.
Bagi melancarkan perjalanan ke Kg Pasir Salam yang terpencil lokasinya dan struktur jalan yang agak mencabar, ketua biro pengangkutan telah menyediakan 3 buah kenderaan pacuan 4 roda (4wd) yang akan digunakan sebagai pengangkutan utama.

Sementara menunggu semua hadir, pelajar mengambil kesempatan untuk bersarapan terlebih dahulu di McDonald. Kos ditangguh sepenuhnya oleh pelajar sendiri.

Perjalanan bermula kira-kira jam 9.45 pagi. Cuaca yang sangat baik melancarkan perjalanan, Kadang-kadang terdapat halangan daripada binatang-binatang ternakan yang menghalang laluan. Namun ia tidak menjadi masalah kepada pemandu-pemandu pacuan 4 roda.

Perjalanan mengambil masa kira-kira 45 minit untuk sampai ke destinasi. Gambar menunjukkan laluan pintu masuk ke Kg. Pasir Salam. Walaupun kekurangan kemudahan asas namun kelihatan beberapa buah rumah yang agak selesa dan moden.

Ada 'astro'!Huyooo...

Tiba di Kg. Pasir Salam. Disambut ceria oleh penduduk kampung.


Pelajar-pelajar mengambil kesempatan untuk meninjau-ninjau di sekitar kawasan bagi mengenalpasti kedudukan dan melihat kesesuaian aktiviti dan program yang hendak dilaksanakan.

Sesi perbincangan.. perkongsian idea.. percanggahan pendapat.. untuk mendapatkan satu kata putus yang memenuhi keperluan matlamat program dan kehendak masyarakat setempat.

Perbincangan berubah lokasi dari dewan serbaguna ke surau. Dengan harapan hasilnya lebih afdhal dan berkat.

Penat kot....


Hasil lakaran layout oleh 'arkitek' bagi menunjukkan lokasi kedudukan khemah dan acara-acara yang telah dipersetujui.


Perbincangan berhenti seketika bagi memberi laluan kepada 'iklan' secara lintas langsung...

Lokasi perbincangan terakhir di jeti kuala sungai Johor. Tok Abu Bakar cuba menerangkan tentang sukan air yang telah dicadangkan oleh beliau supaya dimasukkan ke dalam salah satu acara program yang perlu disediakan.

Sempat berposing maut..

Selesai perbincangan di jeti. .
Di akhir sesi, sumbangan berupa 'hamper' diserahkan kepada Tok Abu Bakar tanda terima kasih kerana mengalu-alukan kedatangan kami ke kampung beliau dan kerjasama sepenuhnya yang diberi bagi memastikan perancangan program dapat direalisasikan.

Abang hensem.. orang kuat pemilik kenderaan pacuan 4 roda yang turut sama hadir.

Jutaan penghargaan dan terima kasih juga perlu diberikan kepada pemilik-pemilik kenderaan pacuan 4 roda kerana sudi meminjamkan kenderaan mereka malah ada yang sanggup bersama-sama sebagai pemandu dan penunjuk arah sepanjang acara turun padang dilaksanakan.

Wassalam..

The president,
01062011



No comments:

Post a Comment